Un spectacol in regia Ioanei Paun va fi prezentat in cinci teatre si galerii de arta europene inaintea premierei de la Bucuresti
In perioada 11-20 septembrie, spectacolul afectiv “The Breakup”, o intelegere moderna a rupturilor romantice, se afla in turneu in Cehia si Slovacia, la Banska Bystrica (SK), Nitra (SK), Trenčin (SK), Bratislava (SK) si Brno (CZ). In perioada octombrie-noiembrie, noua productie, realizata de un grup de artisti europeni condusi de regizoarea Ioana Paun, va avea premiera la Bucuresti.
Doua persoane se intalnesc. Scanteia este instantanee. Multimi de moleculele emotionale se grabesc prin retelele neurale. Hipotalamusul asigura ca scenariul romantic este posibil. Frica dispare, inundata intr-o stranie incredere. Se saruta. Dopamina isi face loc, scufundandu-i in euforie. Douazeci de secunde mai tarziu, oxitocina preia controlul, legandu-i intr-un clinci afectiv profund. Bataile de inima sustinute de noradrenalina. Dorinta creste din estrogen si testosteron, care pregatesc trupurile pentru placere. Vestea rea e, uneori, inevitabila, si vine, de regula, pe whatsapp… In cateva minute, serotonina scade brusc si, dintr-o data, incep sa se gandeasca obsesiv unul la celalalt. Vor trece 30 de minute pana cand euforia incepe sa dispara. Sevraj. Se activeaza centrii durerii. Anxietate. Izolare. Cei doi pot simti fizic cum iubirea le paraseste celulele. Neuroendocrinologie sociala. Abia apoi uman?
“Despartirea e ca un obuz, imprastiind in jur mii de schije. Sa o conceptualizezi ar fi o greseala, si-ar pierde din vigoare. Cred cu tarie in sublimarea experientelor puternice. Despartirea devine mai suportabila cand se transforma intr-un artefact colectiv”.
Ioana Paun, regizoare
In “The Breakup”, Ioana Paun exploreaza un teritoriu unde granitele dintre sentiment si progresul tehnologic devin tot mai neclare. Spectacolul reda reactiile afective prin prisma bazei lor fiziologice, uneori scapate de sub controlul uman. Adaugand noi perspective asupra emotiei, „The Breakup” afiseaza dizolvarea poeticitatii sub presiunea tehnoromantismului si a psihologiei pop, care ne indeparteaza inevitabil de experientele fizice. Cati dintre noi nu am trecut printr-o despartire pe WhatsApp? Intr-o realitate turbo-conectata, idila se construieste pe semne grafice si imagini, sentimentele prind putere din inimioare, seen si block. Intimitatea si exprimarile sinelui, toate se schimba, adaugand iubirii un nou strat de decorporalizare si alterand constant sensul comunicarii. „The Breakup” devine astfel un spatiu de dialog si reflectie asupra impactului acestor transformari sociale asupra relatiilor de cuplu.
Spectacolul ofera o intelegere experientiala a dinamicii relatiilor romantice contemporane sincronizate cu lumea digitala. Un pas mai departe in examinarea acestui flux, despartirea este experimentata nu doar ca o ruptura intre indivizi, ci si ca o reflectare a diviziunilor ample din interiorul nostru. Gandit pentru o audienta restransa, un performance discret, recreand visceral experienta separarii si oferind un spatiu deschis pentru expresie personala. “The Breakup” genereaza un context in care participantii sunt provocati sa reflecteze asupra propriilor rupturi.
Un spectacol tandru, realizat de o echipa de artisti din Romania, Cehia si Slovacia
Spectacolul, realizat de o echipa de artisti din Romania, Cehia si Slovacia, are premiera europeana in cinci teatre si galerii din Cehia si Slovacia. Turneul a debutat in Slovacia, pe 11 septembrie, la Zahrada Center for Independent Culture, Banska Bystrica – unul dintre centrele culturale consacrate in promovarea vocilor tinere din toate domeniile artistice, film, arte vizuale, muzica sau teatru. Urmeaza spatiul cultural bod.K7 din Nitra (SK), Galéria Milosa Alexandra Bazovského din Trenčin (SK) – o galerie dedicata artei secolelor XX si XXI, P*AKT – platforma dedicata artelor performative contemporane din Bratislava (SK) si Kaznice – un spatiu de arta contemporana amenajat intr-o inchisoare de secol XVII din centrul istoric al orasului Brno (CZ).
11 Sept. – Zahrada Center for Independent Culture, Banska Bystrica (SK)
12 Sept. – bod.K7, Nitra (SK)
16 Sept. – Kaznice, Brno (CZ)
18 Sept. – Galéria Milosa Alexandra Bazovského, Trenčin (SK)
20 Sept. – P*AKT, Bratislava (SK)
Ioana Paun este o regizoare ce isi centreaza munca pe comportamentul uman in situatii provocatoare. Recent, a colaborat cu institutii precum le phénix scène nationale, Théatre les Tanneurs, CNDB, MuseumsQuartier si Teatrul Ashtar din Palestina. Intre 2017 si 2020, a condus un program la Muzeul National de Arta Contemporana din Bucuresti, sprijinind actorii romani emergenti in tranzitia lor catre limbaje performative. In 2021, filmul sau de debut, “Emilia Hosu are HIV”, a castigat premiul criticilor la FEKK Ljubljana si marele premiu in competitia locala de scurtmetraje la TIFF. In 2023 a dezvoltat alaturi de programatorul Catalin Boitor un sistem pentru reeditarea viselor nocturne. In 2024 este fi la Bratislava, unde a creat lucrari axate pe indragostire si alte explorari emotionale. De asemenea, tocmai a filmat un scurtmetraj despre unul dintre cele mai luxoase si viciate saloane de coafura din Bucurestiul anilor ’80.
Matěj Sýkora este scenograf de teatru si film, performer, dezvoltand o creatie imaginativa si ludic postmoderna. Face parte din colectivul de autori D’epog si Lucia Repasska, colaborand regulat cu Jan Kačena, precum si cu Peter Gonda sau Vojtěch Barta.
Bogdan Raileanu este un scriitor contemporan roman cunoscut pentru comentariile sale sociale ascutite si explorarea vietii urbane moderne. A castigat recunoastere prin premii precum Premiul pentru tineri prozatori si cartea sa Dintii ascutiti ai binelui a fost pe lista scurta pentru Festival du premier roman de la Chambéry.
Andreea Opritescu este producator de film si istoric de arta, concentrandu-si interesul in dezvoltarea de proiecte in sudul Italiei pentru Assedio Film. Productiile lor au fost prezentate in peste 50 de tari si la mai mult de 200 de festivaluri cinematografice. www.assediofilm.it
ECHIPA
Producator: Andreea Opritescu | Regia: Ioana Paun | Text: Bogdan Raileanu | Scenografie: Matěj Sýkora | Performere: Ana Pop, Silvana Mihai, Marta Blaskova, Bianca Temneanu | Comunicare: Evantia Barca | Comunicare online: Laura Stefanut | Grafica: Alice Voinea