Institutul National pentru Cercetare si Formare Culturala (INCFC) a lansat Barometrul de Consum Cultural 2023. Comunitati de consum in contextul schimbarilor societale, in cadrul unui eveniment la care au participat reprezentanti ai autoritatilor centrale si locale, profesionisti din domeniul culturii, precum si personalitati din lumea academica.
Barometrul de Consum Cultural 2023 evalueaza schimbarile inregistrate la nivelul practicilor de consum cultural si prezinta, pentru prima data, clasificarea consumatorilor de cultura din Romania, care include si analiza motivatiilor acestora.
„Felicit echipa Institutului National pentru Cercetare si Formare Culturala pentru efortul dedicat acestui studiu, care ne ofera o imagine documentata asupra consumului cultural. Ca ministru al Culturii, de la bun inceput am insistat pe necesitatea unor instrumente stiintifice precise, pentru a structura prioritatile mandatului meu. Acest barometru este unul dintre cele mai utile instrumente pentru decizii informate, atat pentru profesionisti, cat si pentru autoritati. In ceea ce priveste evolutiile culturale din 2023, aceasta editie a Barometrului subliniaza evolutii semnificative in consumul cultural, in contextul unei societati aflate intr-o continua schimbare. Cifrele confirma directia corecta a actiunilor noastre la Ministerul Culturii, investitii in patrimoniu si cinematografie. Am achizitionat carti, am sprijinit festivalurile de poezie si literatura si am pus accent pe educatia culturala. Trebuie ca procentele sa creasca in Barometrul din anul 2024!”, a declarat Raluca Turcan, Ministrul Culturii.
„Consumul de cultura ne arata cat raspunde cetateanul la grija statului. Dreptul la cultura este un drept al fiecarui cetatean si obligatia Ministerului si autoritatilor locale este sa protejeze acest drept fata de care are responsabilitati. Participarea in spatiul public la consum este egala cu participarea democratica. Sunt dovezi care arata ca indicatorul acela de participare culturala inseamna, de fapt, nivelul de democratie intr-un stat. Vom face in continuare din Barometrul de Consum Cultural o aplicatie interesanta in care vom da nu doar date exacte, ci si explicatii si analize, identificand inclusiv motivatii si trenduri.”, a mentionat conf. univ. dr. Carmen Croitoru, Director General INCFC, coordonator si co-autor al studiului.
La nivelul consumului cultural public, frecventa vizitarii obiectivelor cu relevanta culturala a crescut accelerat: 67% dintre respondenti au vizitat monumente istorice si situri arheologice cel putin o data pe an in 2023, fata de 59% in 2022, iar 45% au vizitat un muzeu, o expozitie sau o galerie de arta cel putin o data pe an in 2023, fata de 30% in 2022. In acelasi timp, 34% dintre respondenti au mers la cinematograf cel putin o data in 2023, procentul fiind apropiat de cifrele premergatoare pandemiei. Procentul respondentilor care in 2023 au mers cel putin o data pe an la biblioteca pentru a imprumuta carti (20%) este similar procentului respondentilor care au participat cel putin o data pe an la un targ de carte (16%). Concomitent insa, participarea la evenimentele specifice artelor spectacolului, in afara festivalurilor, ramane scazuta: doar 25% dintre respondenti au mers la cel putin un spectacol de teatru, iar 24% la cel putin un spectacol de muzici culte in 2023.
Dr. Anda Becut Marinescu, Director de Cercetare INCFC spune despre rezultate Barometrului de Consum Cultural pe anul 2023 ca reprezinta „un cumul de factori: in multe situatii este vorba despre lipsa de acces la infrastructura culturala, uneori absenta in localitati. Un alt obstacol este nivelul economic. Anumite produse sunt greu de accesat din punct de vedere financiar. Pentru o familie cu venituri medii, cu doi copii, consumul cultural devine prohibitiv in anumite situatii. Si cel mai important factor, consideram noi, este lipsa educatiei culturale si a constientizarii importantei culturii.”
In ceea ce priveste consumul de cinema in spatiul public, 34% dintre respondenti au mers la cinematograf cel putin o data in 2023, procentul fiind apropiat de cifrele premergatoare pandemiei, iar 15% au vizionat un film la cinematograf macar o data in ultimele 6 luni. Doar 10% pot fi considerati consumatori fideli de filme la cinematograf. Aproximativ 14% dintre respondenti au vizionat un film la un festival cel putin o data in ultimele 12 luni. In spatiul privat, acasa, 53% dintre respondenti acceseaza platforme de streaming pentru a viziona filme. Sub 50% din gospodariile de la nivel national sunt abonate la platforme de streaming. Este de remarcat faptul ca, desi unul dintre factorii importanti in luarea deciziei de abonare este pretul abonamentului (34%), nu acesta este insa si cel neaparat decisiv, ci, in primul rand, UI (user interface – interfata de utilizare) si/sau experienta UX (user experience – usurinta de navigare) – 41% si, (doar in aceasta ordine), continutul pus la dispozitie (catalogul de titluri) – 36%.
„Capitolul despre cinema este doar un inceput, pentru ca noi avem la dispozitie in general date cantitative, dar nu avem suficiente repere ca sa putem analiza comparativ. Am realizat un profil cantitativ al consumatorului de cinema. Regasim in Barometru inclusiv date privind consumul de filme acasa. Streaming-ul incepe undeva la mijlocul anilor ‘70, este o combinatie de video cu muzica. In 2005, avem prima platforma de video-streaming, YouTube si care ramane predominanta pana astazi. Oamenii nu prea mai merg la cinema in spatii publice. Romanii acceseaza platforme de streaming si sunt abonati chiar si la 2-3 platforme, deci consumul este de continut video narativ. Sunt consumatori preponderenti in mediul digital. Dintr-o anumita perspectiva, putem spune ca publicul s-a mutat pe canapea.”, a precizat prof. univ. dr. Lucian Georgescu, cineast si co-autor al studiului.
Studiul Barometrul de Consum Cultural 2023 se bazeaza pe un sondaj de opinie realizat de operatorul Institutul Roman pentru Evaluare si Strategie (IRES), in perioada septembrie – octombrie 2023, pe un esantion reprezentativ national pentru populatia de 18 ani si peste. Volumul aproximativ al esantionului este de 1035 de persoane, cu o eroare maxima de +/-3,1%, la un nivel de incredere de 95%. Aplicarea chestionarelor s-a realizat prin metoda CATI, pe un esantion simplu, aleatoriu, prin generarea de numere de telefon cu format valid pe teritoriul Romaniei, prin metoda RDD (Random Digit Dialing).
Barometrul de Consum Cultural 2023 este disponibil in format digital pe site-ul https://www.culturadata.ro/barometrul-de-consum-cultural-2023-comunitati-de-consum-in-contextul-schimbarilor-societale/.
Aflati ultimele noutati de pe pagina de Facebook https://www.facebook.com/culturadata si contul Instagram https://www.instagram.com/culturadata.ro.
Institutul National pentru Cercetare si Formare Culturala (INCFC), aflat in subordinea Ministerului Culturii, este singurul institut national care are ca obiective studierea, cercetarea si furnizarea de date statistice pentru domeniul culturii, precum si formarea continua a celor care aleg o cariera in sectorul ocupational cultura.
Barometrul de Consum Cultural are ca principal obiectiv analiza domeniului cultural din Romania din perspectiva indicilor de consum cultural. Studiul a fost conceput ca un instrument de lucru util pentru specialistii din Sectoarele Culturale si Creative, o analiza relevanta pentru reprezentantii autoritatilor publice centrale si locale, care le serveste acestora drept fundamentare pentru elaborarea strategiilor si politicilor culturale, dar si o lectura interesanta pentru publicul larg.